Jdi na obsah Jdi na menu
 


Lesní železnice na Jesenicku IV - Černá stráň

5. 12. 2016

Čtvrtá část putování po historii lesních úzkokolejek v Hrubém Jeseníku se týká povodí Desné, konkrétně masivu Černé stráně na bývalém panství Liechtensteinů (Velké Losiny). Rozsáhlé systémy vrstevnicových přísunových tratí a svážnicových pozemních kolejových lanovek zde byly dva: první, dočasný, vedl od pily Annín proti proudu Poniklého potoka a navazovalo na něj několik etáží se svážnicemi v severovýchodních svazích Černé stráně. Po vytěžení dřevní hmoty bylo kolejiště rozebráno a už jako stálý systém nainstalováno do jižního úbočí téže hory. Dodnes se zachovaly četné terénní pozůstatky zemních těles a jako památka i nově opravená tzv. Bremzberková bouda na vrstevnicové Knížecí cestě k Přemyslovu.

Text tohoto článku zde tentokrát uvádět nebudu, a to z důvodu editorských práv. Byl totiž na jaře roku 2016 vydán v pořadí 19.čísle vlastivědného časopisu Podesní, v němž je také pro eventuální zájemce k dispozici. Časopis lze zakoupit za směšnou cenu například v infocentrech v Šumperku nebo Velkých Losinách, popřípadě mohu na vyžádání zprostředkovat kontakt na editora. Zde je možno časopis objednat na dobírku poštou.

podesni00001.jpg

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Bližší informace o lesní železnici

(Pavel Němec, 27. 3. 2020 21:45)

Dobrý den,
zpracovávám bakalářskou práci zaměřenou konkrétně na tuto lesní železnici na Černé stráni. Vzhledem k aktuální situaci nejsem schopen nikde sehnat časopis uvedený v článku. Chtěl bych vás poprosit, jestli byste mi nebyl nápomocen zprostředkovat kontakt jak píšete v článku. Popřípadě pokud znáte nějaké další zdroje a informace o této železnici, tak bych byl rád, kdybyste se o ně se mnou podělil. Pro lepší komunikaci se se mnou můžete spojit přes email: pavel.nemec02@upol.cz
Předem děkuji za spolupráci